Borrelen met Dokter Ho

Reisperiode: 15 juli t/m 15 augustus 2011
Jouw China reizigers: Jacques en Heleen
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Shanghai, Chengdu, Lijiang, Dali, Yangshuo, Ping’an, Sanya (op Hainan) en Hong Kong
Reisduur: 32 dagen

Reisverslag China Dali Bai Borrel zomer www.jouwchinareis.nlHoi Mischa,

We zijn nu een week terug van onze China reis en ook nu zo langzamerhand weer met ons hoofd terug in Nederland. Het was echt fantastisch! Alles was zo geweldig goed geregeld door jullie; iedereen was er altijd op tijd en alles klopte. Heel hartelijk bedankt hiervoor. Dankzij jullie konden wij onbezorgd genieten.

Groetjes van een supertevreden Jacques en Heleen

Shanghai en Chengdu

Shanghai is erg westers en wonderbaarlijk, wat een megastad! Hier zijn we op de Pearl-tower geweest; de Eiffeltoren van Shanghai. Wij gingen naar de bovenste verdieping, op 350 meter hoogte. Chengdu was ook erg mooi. We hebben daar een hele middag in een boeddhistisch klooster doorgebracht in een relaxte theetuin. Het eten is hier super. Veel kleine eettentjes en het kost niks. Voor 3,50 Euro eet en drink je met z’n tweeën.

De hotels zijn sfeervol en keurig. In Lijiang hadden we een kamer aan een binnentuin met een vijver met goudvissen voor de deur. We kregen elke keer drinkwater en een thermosfles met warm water voor thee. In Lijiang hebben we onder leiding van een privé gids ongeveer 40 kilometer gefietst in de omgeving. Door hoogvlakten, langs allerlei dorpjes van de plaatselijke Naxi-bevolking. Als lunch yak gegeten. De gids zat te puffen op de fiets en wij trapten hem er uit.

Indrukwekkend Lijiang en Dali

Reisverslag China truck meer zomer www.jouwchinareis.nlIn Dali hebben we het boze geesten verdrijf feest meegemaakt. Dat werd gevierd met boomgrote fakkels, vuren en vuurwerk. Hier verbleven we in een guesthouse. De kamers zijn megagroot, gezellig en met een rieten zitje voor elke kamer aan een open galerij. Een echt Tibetaanse sfeer met die wierook en speciale Tibetaanse inrichting. De mensen hier in de bergen zien er eerder uit als en soort Inca’s die muziek maken in die kleden.

In Dali hebben we tevens een supergave excursie gemaakt, deze was onder begeleiding van een Nederlandse privé gids. We hebben een markt bezocht waarna we met paard en wagen naar een boot werden gebracht. Deze boot hadden we geheel voor onszelf. Na een uurtje varen naar de andere kant van het meer kwamen aan bij een dorp van het Bai-volk. Via een open vrachtwagentje, waar je in moest staan, reden we vervolgens naar volgende dorp waar geen toeristen komen.

We bezochten een oude dokter in zijn praktijk en de gids vertelde dat hij nogal van een borrel houdt. Dus Jac liet borrels aanrukken en het werd gezellig. Tijdens deze excursie hebben we ook een klooster bezocht, waar ze allerlei goden aanbidden met beelden en waar families hun vruchten en pas geslachte kippen lieten zegenen. Allemaal heel bijzonder. Als afsluiter een mooie voorstelling in een schouwburg met als thema: water, mountains, love. Prachtig! Met veel muziek, dans, zang en fantastische lichteffecten, echt betoverend.

Yangshuo & Ping’An

Vanuit Guilin hebben we een cruise gemaakt over de Li-rivier naar Yangshuo. Een fantastische tocht langs torenhoge bergen die uit het landschap plotseling oprijzen. Hier werden we weer opgepikt door een krachtige Chinese vrouw, die voor ons een taxi regelde naar het guesthouse op het platteland. Alle chinezen die we zijn tegengekomen zijn werkelijk vriendelijk. Je hoeft maar wat te vragen en het wordt voor je geregeld.

Na het platteland, wat we vooral fietsend ontdekt hebben, werden onze koffers na een autorit van ruim 3 uur naar boven gedragen door tanige vrouwen. Gedurende 25 minuten bergopwaarts sjouwden ze de koffers, van 25 kilo per stuk, over kleine paadjes. We vonden het een beetje gênant maar het was de enige mogelijkheid en de mensen zijn het gewend. Hier, in Ping’an, verbleven we in een houten chaletachtig gebouw. Deze is in elkaar gezet zonder spijkers, traditionele bouw.

Per softsleeper naar tropisch Hainan

Na Yangshuo en Ping’an vlogen we naar Guangzhou, waarna we eerst heerlijk hebben geluncht met onze gids die op ons stond te wachten om vervolgens op de softsleeper trein naar tropische eiland Hainan te stappen. In een stad waar geen tweewielige motorvoertuigen mogen rijden kwamen we bij een immens treinstation, waarvan je in heel China kunt komen per trein. Het was er gemiddeld drukker dan op Schiphol, maar het was weer perfect geregeld en wij werden keurig op de juiste trein gezet.

Halverwege werd de trein in stukken losgekoppeld en op een schip gezet! Met de trein op de boot hebben we een uur gevaren. Zelf blijf je gewoon in je coupe. Na de bootreis werd de trein weer vrolijk aan elkaar gezet en werd de reis vervolgd.

’s Ochtends kwamen we aan in ons resort in Sanya; wat een luxe. Doordat we hier ‘s ochtends om 6 uur aankwamen en de kamers pas om 15.00 beschikbaar zijn, hadden we feitelijk nog geen recht op een kamer. Daar werd echter niet moeilijk over gedaan. We kregen een duurdere kamer die wel al vrij was, voor dezelfde prijs en daar mogen we dan de hele week blijven.

Hier hebben we heerlijk rustig aan gedaan; lui opstaan, lui ontbijten, lui in een golfkarretje naar het strand, lui zwemmen, lui liggen en lui vissen en lezen. ’s Avonds wederom heerlijk gegeten; vers gebarbecued vis, vlees, aardappels , knoflook en natuurlijk rijst!

We zaten bij mooie lichten en grote fonteinen en dat alles op ons eigen resort. Prachtige live music, afwisselend in Russisch, Chinees en Engels: een Chinese zangeres: Countlie loods (=country roads) Lachen!! De zee in Sanya is helder en diepblauw met heerlijke hoge golven.

Reisverslag China Sanya Hainan zomer www.jouwchinareis.nlSuperstad Hong Kong

Hong Kong is echt een superstad. Dit kunnen we echt iedereen aanraden, er is van alles te zien en te doen. Hong Kong beschikt tevens over prima openbaar vervoer. We hadden een octopuskaart gekocht en konden daarmee in alle openbaar vervoer, inclusief de razendsnelle metro.

Elektronica is hier spotgoedkoop. We hebben aangeschaft: 1 fototoestel en 2 notebooks. Megahoge gebouwen, veel gekleurd licht en elke dag tot ‘s avonds laat alle winkels open. Gezellige drukte. Je kunt hier van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat overal heerlijk eten. Ook buiten want de temperatuur is hier tropisch. Heerlijk! We hadden eigenlijk geen zin om weg te gaan.

Kortom: Het was een geweldige ervaring!