Meteen naar de inhoud

Dagelijks leven in China

Wonen in China? Zo is het dagelijks leven

China is een enorm land, met een bevolking van meer dan 1,3 miljard mensen. Het leven in China is heel anders dan het leven in Nederland. In China wonen en werken mensen in grote steden en is er veel vervuiling en lawaai. Het leven in China is ook erg duur en mensen moeten vaak lange dagen maken om geld te verdienen.

Het verkeer

Mijn gedachten over China worden sterk beïnvloed door het verkeer. De verkeerssituatie in het land verschilt van die in Nederland. Op het eerste gezicht lijkt alles chaotisch, maar gaandeweg zie je een patroon. Je rijdt aan jouw kant van de weg zo ver mogelijk naar links, zodat iemand die van rechts nadert gemakkelijk kan invoegen. De Chinese automobilist heeft de kunst van het ritsen geperfectioneerd. Je mag aan alle kanten passeren, zolang je maar claxonneert om de tegenligger te waarschuwen. Het gevolg is dat elk Chinees voertuig, inclusief bussen, vrachtwagens, luxe auto’s, motorfietsen en scooters, toetert.

Maak gebruik van elke centimeter beschikbare ruimte om in te halen. Je kunt me voor laten gaan als ik iets sneller ben dan jij. Het niveau van goede wil is echt hoog. Als er een mogelijkheid is om de bocht naar links af te snijden op een rotonde-achtig kruispunt, is het aanvaardbaar om tegen de stroom in te gaan en dat te doen. De bejaarde man die dit drukke kruispunt met drie rijen diagonaal oversteekt, blijft gewoon in het midden staan, op zoek naar een gaatje om zijn tocht voort te zetten.

Als een tegenligger voor korte tijd beschikbaar komt, mag ik ook dat deel van de weg gebruiken, zolang ik maar toeter en met mijn knipperlicht sein als ik de centimeter heb gevonden om me weer bij het verkeer in de andere richting te voegen. Motoren, scooters, fietsen en voetgangers mogen zowel overdag als ’s nachts in de tegengestelde richting van het verkeer rijden, bij voorkeur zonder licht.

Er zijn geen deuken of beschadigingen aan de vele enorme luxe auto’s, evenmin als aan de armoedige exemplaren en taxi’s; niemand steekt zijn middelvinger op, en geen chauffeur klaagt. Hij geeft en neemt in gelijke mate. Het is het lot, en je bent bereid om het te accepteren! Als voetganger moet je voorzichtig zijn bij het oversteken van de straat. Het zebrapad is er alleen maar om het trottoir kleur te geven. Het geeft je geen rechten.

De meeste scooters in steden zijn elektrisch. Ze verschijnen uit het niets, niet alleen op de weg zoals we gewend zijn, maar ook op het trottoir, op een marktterrein, of onverwacht uit een woning.

Veegmachines van de straten

Bijzonder opvallend zijn de straatvegers, voornamelijk vrouwen, die overal in de stad de wegen schoonmaken. Ze zijn niet alleen in de metropool te vinden, maar ook op achterafweggetjes in niemandsland, waar ze de stenen van de kant van de weg vegen. Bezems steken uit auto’s, zijn vastgemaakt aan scooters en komen uit driewielers. Ze vegen! Of het nu warm weer is, heet weer, of regen, ze vegen!

Geduldig wachtend

In China, is er veel wachten. Er zijn veel mensen die op straat wachten. In het ideale geval, in een van hun winkels. Iedereen die een pand op de begane grond bezit, bezit ook een winkel. Die heeft geen voorgevel en is ook niet 24 uur per dag open.

Ze verkopen van alles, inclusief water, fruit, sigaretten, autobanden, enzovoort. Bij of voor hun winkel zitten alle eigenaars gehurkt, op een kruk of in een stoel. Ze zijn de hele dag, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, op de uitkijk voor de consument. Voortdurend een telefoon bij zich dragen. Elke persoon in China heeft een mobiele telefoon, en ze kunnen overal in het land worden bereikt!

Lees ook:  Noord-Korea

Er zijn talrijke kruidenierswinkels en restaurants. Mensen in China schijnen niet thuis te eten. Voor €3,- ben je klaar. Een van de cafés is ook op de begane grond, met korte tafeltjes en stoeltjes voor jongeren. De menukaart is alleen in het Chinees. Alleen de prijs is duidelijk, maar je hebt geen idee wat je bestelt. Gelukkig is de gids op de hoogte van je situatie, anders sta je er alleen voor. Aan opwinding geen gebrek!

Mensen kloppen op hun deur, jonge mensen rijden op hun motor of hangen rond voor een restaurant. Ze wachten ook tot een kwartier voor de trein aankomt in de schone stationshal. De poortjes gaan open, en de mensen lopen naar een nummer op het perron, waar de deur van je wagon stopt. Je moet in de rij wachten tot je mag instappen. Tenminste, als je de hogesnelheidstrein neemt, zo gaat het. Is het waar dat ze wachten op lokale treinen?

In China zijn er die wachten. Het contrast tussen het vredige wachten en de drukte op de weg is frappant.

Ongelijkheden

De grauwe flats in het hart van de grote steden, allemaal met getraliede ramen en verweerde gevels, staan in schril contrast met de massieve nieuwe wolkenkrabbers, glanzende, hoog oprijzende woontorens die zo zijn opgesteld dat alleen de eerste rij zon krijgt. Dan is er een lieflijk klein dorpje op het platteland met houten gebouwen.

De tolwegen zijn goed en efficiënt, en er zijn talrijke viaducten die nationale en gemeentelijke wegen confronteren met kuilen en aardverschuivingen. Wanneer maïs en rijst aan het drogen zijn op delen van de routes, is er slechts één rijstrook beschikbaar. Tijdens wegwerkzaamheden kun je de weg toch gebruiken. Je weeft in en uit de arbeiders, hobbelt van de ene meter naar de andere.

Soms wordt u gedwongen een rijstrook te delen met tegemoetkomend verkeer. Daarna moet u wachten. De meeste Chinese chauffeurs zijn hier bedreven in, al zijn er altijd die een file links passeren en vervolgens de rijstrook blokkeren voor het tegemoetkomende verkeer. Niettemin, je toetert, knippert met je lichten, en pakt twee centimeter om in te voegen. Er wordt niet gevloekt of met de middelvinger gewezen!

Talloze groene taxi’s met een rooster tussen de chauffeur en de klant, “zzp-ers” met hun driewielige motorfietsen met een laadbak, waarop een koe, uw vrouw, dozen, cement, boodschappen, kortom alles wordt afgeleverd.

Zware blauwe driewielers met vrachtwagenwielen en een massieve motor die gevaarlijke zwarte stinkende gassen uitspuwt, komen veel voor in Tibetaanse streken. Dergelijke gebieden hebben overigens meer last van de plaatselijke rook en stank. Er worden daar een aantal kachels gebruikt. Als bruinkool niet voorhanden is, volstaat yakpoep. Het prikt in je ogen, soms zo erg dat je niet goed meer kunt ademen.

Genieten van het leven en tot rust komen

Steeds meer Chinezen verhuizen naar de stad, of het nu is om te wonen in een krappe flat met getraliede ramen of in enorme appartemententorens. Volgens onze vriend in Chengdu zijn de huren buitensporig hoog. Een andere mogelijkheid is dat je in een kamer op de begane grond woont met een bank, een salontafel en een televisie. Dit is ook de situatie in de nederzettingen op het platteland. De huizen van de Miao, Dong en vele andere Chinese minderheden worden van hout gebouwd.

Dorpelingen vormen een gemeenschap, maar ook mensen in steden komen af en toe samen om in een park te dansen of te zingen. In de parken drinken mensen thee en spelen Mahjong met vier andere personen. Als je thee drinkt, krijg je een kopje met je favoriete theeblaadjes en een thermoskan gevuld met heet water. Het water kan onbeperkt worden bijgevuld. De smaak van de blaadjes blijft lang behouden. Het is nodig om de thee te slurpen. Dit zorgt ervoor dat de thee voldoende zuurstof krijgt, wat de smaak verbetert en voorkomt dat de hete thee uw mond verbrandt.

Lees ook:  Zhangjiajie's betoverde bergen

Land dat momenteel wordt ontwikkeld

De regering spant zich in om verarmde gebieden te ontwikkelen. Iedereen heeft een mobiele telefoon, maar er wordt ook veel gebouwd: snelwegen, treinen, steden en dammen. Overal zijn huizen in aanbouw, maar ook veel bouwmaterialen, puin, en bergen die worden afgegraven voor grondstoffen.

Over het algemeen ligt er veel vuilnis op straat, en elektrische draden zijn overal te vinden, zelfs in de meest afgelegen boerderij. Iedereen heeft toegang tot elektriciteit, die af en toe wordt opgewekt door zonnepanelen om een lamp in een tent of een armoedige woning van stroom te voorzien.

Accentuatie

De Chinezen hebben een scherp gevoel voor esthetiek. Verschillende hotelkamers zijn elegant ingericht. Houten versieringen zijn te vinden op veel ramen van huizen, bedrijven en hotels. De traditionele lantaarns zijn nog steeds aanwezig. Volgens de legende was er eens een monster dat het vlees van de mensen kwam stelen. Men stak vlammen aan om dit wezen af te schrikken. Dat was een hele klus, en de rode lantaarn nam onderweg symbolisch de functie van het vuur over.

De afwerking, hoewel de Chinezen oog hebben voor decoratie en detail, is gebrekkig: ontbrekende tegelvoegen, klonten siliconenkit in de badkamer, een regendouche die naar voren schiet in plaats van naar beneden, een wiebelende kraan, en een wankele parketvloer.

Tafel etiquette

Slurpen is al eerder aan de orde geweest, maar smakken op voedsel is ook aanvaardbaar, evenals het schrapen van de keel en het daaropvolgende gemopper, dat u zo mogelijk in een emmer moet weggooien, maar als dat niet mogelijk is, kunt u het gewoon op straat gooien.

Ook boeren kunnen op elke plaats worden achtergelaten. Zelfs de monnik die kaartjes verkoopt in Xiahe’s Labrang klooster trakteerde ons op een reeks goedgeplaatste opmerkingen via de luidspreker vanuit zijn stoel achter glas in het loket. Zijn stem galmde door de wachtruimte gedurende de 10 minuten die we op onze rondleiding moesten wachten.

Conclusie indruk van China

China is een prachtig land met prachtige landschappen, levendige steden en kleurrijke mensen. U bent misschien geneigd om alleen de prachtige delen te bezoeken, maar u zou ook eens een kijkje moeten nemen in de, op het eerste gezicht, minder aantrekkelijke delen. Hier kunt u zien hoe het land leeft en zich ontwikkelt. Het gewone bestaan, dat niet op toeristen is gericht. De contrasten met ons georganiseerde land komen hier naar voren, en u heeft het meest directe contact met de inboorlingen. Dat is wat u het meest zal bijblijven.

Ben je benieuwd naar Ruud’s gedachten over zijn reis naar China, afgezien van zijn indrukken van het land? In zijn reisverslag geeft hij zijn gedachten weer over het ongewone avontuur dat hij en zijn gezin beleefden door de provincie Guizhou en de Tibetaanse gebieden.

Wilt u de Chinese gewoonten en gebruiken van dichtbij meemaken en uw eigen mening over China vormen? Laat onze China reisexperts u adviseren over de mooiste gebieden om te bezoeken, of gebruik onze bouwstenen om uw eigen China reisroute samen te stellen.