Hoogtepuntenreis door China

Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Beijing, Chengdu, Xi’an, Zhangjiajie, Yangshuo, Longji en Hong Kong
Reisduur: 24 dagen

Letty en Theo bezochten in het najaar van 2019 een aantal hoogtepunten van China waar zij toch wel bijzondere ervaringen opdeden. Je leest hier hun verslag.

Aankomst in Beijing

Vandaag de eerste dag Beijing. Vanmorgen om 7 uur geland, we werden netjes opgehaald door iemand met een bordje met onze naam erop. We kwamen meteen in de file dus toen we om 10 uur! in het hotel aankwamen, hebben we even gezwommen en toen een paar uur geslapen omdat dat in het vliegtuig niet was gelukt. Daarna dimsum gegeten en naar een acrobatenshow geweest, heel mooi!

Helaas is het tijdens de show pijpenstelen gaan regenen en dan is er geen taxi meer te vinden. Maar niet getreurd, een poncho aan en de metro opgezocht. Maar zonder voorbereiding en alles in Chinees schrift, is dat best lastig. Maar als echte globetrotters die wij zijn is het ons toch maar mooi gelukt. In het “atrium” van ons hotel lekker sushi en daarna scampi’s en biefstuk en lamskoteletten ( een BBQ buffet ) gegeten. Nu lekker ons mandje in en kijken wat de dag van morgen ons brengt.

Fietsen door de oude hutongs

Gisteren hebben we een fietstocht door Beijing centrum gedaan. Het liedje 9 million bicycles in Beijing klopt écht niet hoor, in Amsterdam is het véél drukker met fietsers op minder ruimte. Hier zijn de wegen veelal gescheiden van de fietswegen waar ook tuktuks op rijden, dus ruimte genoeg. Met wie voorrang heeft is het heel onduidelijk. Met de fiets steek je op brede wegen over op de zebra en sla je weer af op de “fietsweg”.

In het centrum heb je Hutongs waar we doorheen gefietst hebben. Dit zijn de oudste wijkjes waar een wirwar aan huizen in een straatje staan maar achter een deur met elkaar in verbinding staan. Ze zijn allemaal met grijze steen gebouwd, dus heel sober.

Fietsen door de hutongs van Beijing

Hoogtepunten van Beijing

Vandaag zijn we naar het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad geweest. Daarna nog naar de Olympische Tuinen met “ het Vogelnest” stadion. En naar het Zomerpaleis wat geen paleis is maar een park/tuin met een meer, haha. En natúúrlijk hebben we ook nog Peking Eend gegeten, een hele ervaring en erg lekker.

Peking eend eten in Beijing

Boeddha en panda’s

Vandaag een drukke dag gehad, naar de panda’s geweest en daarna door naar de Boeddha van Leshan. De afstanden zijn hier alleen héél erg groot, voor Leshan moesten we 125 km heen en 125 km terug afleggen. Dat was geen feestje met werk aan de weg etc. bij elkaar bijna 6 uur in een busje gezeten grr. En toen bleek ook nog eens dat de rivier waarop we een tocht zouden maken onderlangs de Boeddha door de sterke stroming vandaag niet bevaarbaar was.

We moesten dus omhoog en dat was een hele klus. Eenmaal boven kon je een afdaling (en later weer omhoog) maken, maar daar moest je eerst ruim 2!! uur voor in de rij staan. Dat werd ons te gek. We hebben iemand uit ons excursie groepje van vandaag onze camera meegegeven zodat we toch een beeld hebben vanaf beneden. De panda’s waren leuk om te zien, maar ook daar heel druk, omdat de Chinezen een feestdag hadden gisteren dus een lang weekend.

Baby panda in Chengdu

Morgen 4 uur met de highspeed trein 2 nachten naar Xi’an voor oa het Terracottaleger, we zijn benieuwd. Groetjes vanuit een voornamelijk bewolkt China ca 20 gr.

Feestdag = strenge controles

De trein van Chengdu naar Xian was een hele belevenis. Omdat deze trein doorging naar Beijing, en omdat ze binnenkort het 70-jarig bestaan van de republiek daar groots vieren, was er verscherpte controle. Nou dat hebben we geweten… bij de eerste check raakte ik mijn haarspray, foam, deo en verfspray kwijt omdat die ontvlambaar waren en bij de 2e check Theo zijn deo en ik nog een hairspray en tot mijn grote teleurstelling kon ik ook mijn parfum á €115,- die ik op Schiphol gekocht had in de prullenbak deponeren.

Maar de trein was uitermate comfortabel, hij ging lekker snel +- 250km per uur. Maar dat merkte je niet hoor, alles ging alleen wat sneller aan je voorbij. Helaas is het weer niet zo heel erg lekker, maar gelukkig regende het niet vandaag, alleen wat miezer. Morgen wel regen als we naar het terracotta leger gaan

Indrukwekkend Terracottaleger

Het Terracottaleger was écht de moeite waard, zo indrukwekkend groot, wow! Het was een uur rijden vanuit Xi’an. Maar als je vanuit het centrum van Xi’an welke richting dan ook op gaat na een uur rijden ben je nog steeds in Xi’an. Je kunt het je niet indenken. Maar elke stad waar we nu geweest zijn heeft méér dan 11 miljoen inwoners. Beijing 22, Chengdu 12, Xian 11 miljoen. Crazy gewoon pff.

Terracottaleger in Xian

Dagexcursie in Xi’an: moslimstraat, Belltower en fietsen op de stadsmuur

Fietsen over de stadsmuur in Xian

Streetfood tour in Xian

Bel toren in Xian

Tianmen Mountain

Vandaag in de omgeving van Zhangjiajie naar Tianmen Mountain geweest, dit is een héle hoge berg met bovenin de berg een héél groot gat, zo groot dat er eens een vliegtuigje doorheen is gevlogen.

We gingen naar boven met de langste kabelbaan ter wereld (30 min in een 8ps cabine) en boven zouden we van het uitzicht genieten en alvast een stuk over een glazen wandelpad aan een berg gaan lopen. Maar helaas werkte het weer niet mee en was het héél mistig. Dus we zagen weinig en dus ook geen angst op het glazen pad.

Het was wel weer heel indrukwekkend hoe het allemaal was aangelegd want op de terugweg kon je met Stairway to Heaven of met roltrappen naar beneden. De roltrappen waren ook weer giga. Een stuk of 7 a 8 van elk zeker 40m hoog. Daarna met een busje over de 99-haarspelden weg naar het beginpunt van de kabelbaan. Ondanks de mist toch een bijzondere dag.

99-haarspelden weg in Zhangjiajie

Als afsluiter van deze geweldige dag echte Chinese hotpot gegeten mmm.

De pieken van Zhangjiajie

Vandaag een rustdag (hebben we ook echt even nodig) lekker in het hotel gezwommen, zoals je op de foto kunt zien is dat geen straf. Hoewel de Chinezen dat maar gek vonden Haha. Ik zal jullie nog maar even wat vertellen over gisteren. We zijn met onze gids en chauffeur naar 2 plekken in het grote natuurpark geweest. Eerst naar het mooie Peak Park waar je je ogen uitkijkt zó mooi! Dit is een stuk natuur dat je nergens ter wereld zo groots tegenkomt. En daar zijn wij nu geweest!! niet te bevatten gewoon.

De pieken in Zhangjiajie

Omdat je het ook van bovenaf gaat bekijken ga je aan de ene kant van het park met de kabelbaan omhoog en aan de andere kant met de lift weer naar beneden (of andersom). De lift is aan een zijkant van een Peak gemaakt en dat is gewoon bizar!!

De 2e plek was de glazen hangbrug. Dit is helemaal niet te beschrijven. Zo hoog… brr. Maar we hebben het gedaan. We moesten slofjes om je schoenen doen om de brug niet te beschadigen en ook daarom mochten we geen camera meenemen. Wel een mobiel en go-pro gelukkig, zodat onze lef wel is vastgelegd 😁

Met slofjes op de glazen brug in Zhiangjiajie

Na afloop lekker Chinese hotpot gegeten. mmm Het was een geweldige mooie en vermoeiende dag en het weer deed ook goed zijn best, niet te heet maar wel wat zon.

Karstgebergte en theeplantages

Een hele reisdag achter de rug pff. Wel een beetje spannend of alles zou kloppen. Om 7:45 met de taxi naar het busstation voor een busreis van van 5 uur naar Changsha busstation west, daarna zélf een taxi regelen naar het treinstation in zuid. Een rit van 40 min want ook deze plaats is weer hugh! Dit was het spannende deel, maar het ging vanzelf gelukkig en dat met een taxichauffeur die natuurlijk geen Engels spreekt!

Toen een highspeedtrein (gelukkig zonder erge controles) van 5 uur naar Guilin waar een chauffeur met een bordje met onze namen erop ons naar het hotel bracht. Lekker gegeten en nu is het 22:00 uur en gaan we lekker slapen, want morgen om 8 uur worden we alweer opgehaald voor een lekkere cruise over de Li rivier door het Karstgebergte naar Yangshuo.

Schitterende boottocht

Vandaag met de boot over de Li river door het prachtige Karstgebergte. Deze boottocht is zó schitterend dat ik niet kan kiezen welke foto ik het mooist vind😄

Vanavond naar een lichtshow aan de Li River geweest met op de achtergrond de verlichte Karstbergen, super mooi. Van de regisseur van de openingsceremonie van de olympische spelen in Peking 2008.

Varen over de Li rivier door het karstgeberte

Theeblaadjes plukken en lokaal dineren

Vandaag een mooie tocht gemaakt op een scooter. Op een theeplantage thee geplukt en daarna onze zelf geplukte blaadjes verwerkt naar groene thee. Die gaan we thuis eens proberen ☕️ Tussendoor een thee ceremonie gevolgd, leuk om mee te maken. Daarna met onze gids bij haar tante en oom een Chinese maaltijd “genoten”. In een Chinese woon/eet/huiskamer met een hugh televisie met daarboven een net zo hugh poster van Mao. Heel bijzonder.

Zelf theeblaadjes plukken in Yangshuo

Vandaag weer een heerlijke dag op de scooter én op een vlot op de Yulang rivier. Té mooi en heerlijk relaxed ❤️

Varen op een vlot over de Yulang rivier

De rijstterrassen bij Ping’an

Vanmiddag met auto+chauffeur+gids naar de rijstterrassen van Longhi gereden waar we in het dorpje Ping’an overnachten in een volledig uit hout opgetrokken hotel. Met heerlijk Chinees eten😋

Pingan authentische inwonersDaarna in een uurtje doorgereden naar Dazhai. Met een nieuwe chauffeur en z’n nieuwe auto. Helaas was het een schakel auto en daar had hij geen kaas van gegeten (nog zacht uitgedrukt😉). In z’n 5 met 35km berg op lukte niet echt brr! Maar we zijn er gekomen en het is hier práchtig, overal om je heen rijstvelden zó mooi!!! Met de kabelbaan omhoog, nog mooier van bovenaf.

Rijstterrassen bij Pingan

Zwemmen en lichtshows in Hong Kong

Net aangekomen in Hong Kong. Vandaag een lange rit vanuit Dazhai gehad met wederom een chauffeur die last had met een handgeschakelde auto grr. Gelukkig kwamen we nog wel op tijd aan in Guilin voor onze speedtrain naar Hong Kong Kowloon West. De treinreis was weer zeer relaxed in de 1e klas en met de taxi waren we binnen 5 min. in ons hotel. En nu…. HK onveilig maken hihi (en ff zwemmen on the roof).

Nu bij avond uit de kamer. En vanaf de promenade de licht-muziek show die elke avond gespeeld wordt om 20:00 uur 10min lang. Súper mooi! Weer een ervaring rijker.

Hong Kong Island en Kowloon

Vandaag was het héél erg warm en zijn we vroeg naar HK Island gegaan om met de Peak Train naar boven te gaan. Omdat het weekend is wordt er geprotesteerd en moesten we vóór 13:00 uur weer op Kowloon zijn was het advies. Gelukkig voor ons is dat gelukt en hebben we geen last gehad. En we boften ook omdat het s’ middags veel mistiger werd en we s’ morgens nog wel naar Kowloon konden kijken.

Het werd toen ook veel te heet om nog iets te doen, dus lekker naar het hotel om te zwemmen. ‘s Avonds de lichtshow vanaf het zwembad bekeken ook mooi maar de muziek was niet te horen, dus morgen (onze laatste avond) maar weer aan de waterkant kijken.

Victoria haven in de avond

Met de Starferry boot voor €0,30 pp konden we naar HK Island.