In contact met de lokale bevolking in China

Reisperiode: 7 t/m 28 mei 2018
Reizigers: Iris en Leonie
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Beijing, Xi’an, Xishuangbanna, Lijiang, Shangri-La en Hainan
Reisduur: 22 dagen

Het was een onvergetelijke rondreis door China, echt fantastisch! We denken nog dagelijks aan onze belevenissen en kijken vaak naar de foto’s. Deze reis zal ons lang bij blijven.

Kleurrijke hutongs in Beijing

We verbleven in een sfeervol courtyardhotel te midden van de hutong straatjes en kleurrijke bewoners. De hele dag door zijn vuilnisopruimers, met hun kleine wagentje en bezems, aan de slag met opruimen en straatje vegen. De straatjes liggen ingeperkt door het rijke auto-brommer-fietswegennet van Beijing! Straatjes van doek…. Zand, beetje asfalt hier en daar! En wat een leuke winkeltjes met prachtige kleurrijke souvenirs. Deze winketjes treffen we op al onze stedenbezoeken!

Bezoek aan de hoogtepunten
We gingen op pad met taxichauffeur Mr. Lee Si Fu (super nette, attente man), en Engelstalige gids Flower (werkt hard aan de Engelse taal!). We bezochten de Chinese Muur: prachtig en groots!

De dag erna zijn we de gehele dag op pad en hebben we heel veel gedaan. We zijn heel goed rondgeleid door Flower op het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad, de Lamatempel, Confucius, Drumtower. Groots, heel indrukwekkend en interessant!

Het paleis bekijken we vanaf het water tijdens de tour met de Dragon boat. Zo’n leuk contact met de Chinese mensen. De gehele dag zeggen we Ni Hao (dat wordt zeer gewaardeerd). Mr. Cricket vertelde ons enthousiast over zijn krekelshows. We bezochten verder een Kung Fu show en we mochten ook meedoen aan de act.

Drakenboot

Op zijn Chinees
We leerden met stokjes eten en we hebben een fiets gehuurd op zijn Chinees! Via de WeChat open je het slot, wordt betaald, als je de fiets ergens stalt beëindig je de huur, top. Het schijnt een Nederlandse uitvinding te zijn, maar Amsterdam wilde er geen geld in steken, jammer!

We hebben ook nog een tocht gemaakt met een Riksja en zien de mensen buiten een balspel doen.

We zijn verwend door Mr Lee en Flower (zo’n lieverd!) met aandacht en leuke tips (lokaal eten). Mr. Lee is een grandioos goede chauffeur die zo rustig door de (te) nauwe hutong straatjes manoeuvreert. Flower stelt haar tijd volledig ten dienste van ons. Nergens hoefden we voor in de rij te staan, zij regelde via haar ID met ons altijd snelle toegang.

Ons gehele verblijf in Beijing was fantastisch!

Mr. Lee bracht ons ‘s morgens naar het treinstation. Tijdens ons gehele verblijf in China haalden de chauffeurs ons eerder op dan de ingeplande tijden, vanwege het drukke stadsverkeer! We kregen altijd flesjes water aangeboden door de chauffeur! Top!

Leuke belevenis inchecken op het treinstation en met zo n sneltrein mee reizen. Ook weer worden toiletten (hurken he) en gangpaden steeds opnieuw schoongemaakt.  De trein heeft een topsnelheid van 307 km per uur!

Het keizerrijk Xi’an

Taxichauffeur Mr. Wang en gids Peter halen ons op van het station. Door het drukke Xian worden we naar het hotel gebracht. Heerlijk chillen vandaag. Ons prachtig moderne hotel ligt binnen de muren van de oude stad Xian (voorheen de hoofdstad van het keizerrijk China).

Met Peter (hij spreekt heel goed Engels) bezichtigen we de Terracotta Warriors hallen. Eerst 1 en 3, later 2 (vind ik de indrukwekkendste). Graven van klei (door de keizer uit Lishan Mountain gehaald) met beeltenissen van strijders en hun wagens, wapens (kruisboog) en ander gerei. Onaf gegraven, mooi! Laat het maar zo, vind ik.

De street tour door de Moslimwijk was ook geweldig leuk, kleurrijk, er zijn zoveel eet en snoeptentjes. Hier hebben we heerlijk ijs met fruit gegeten.

In een lokaal restaurant aten we een spicy maaltijd, fijne rijst, heerlijke groenten, pittig, en gebakken rundvlees. En wij eten natuurlijk met stokjes! Vaak dronken we er water bij en lokaal bier. Heerlijk! Alle gerechten staan op een grote, rond te draaien glazen plaat.

Moslimwijk

Peter en de taxichauffeur zetten ons af op luchthaven Xianyuang voor de binnenlandse vlucht naar Xishuangbanna via Kunming.

Droomlocatie Xishuangbanna

Tina en de taxichauffeur ontvangen ons op het vliegveld. Bij aankomst ‘s avonds laat eten we een kom bouillon met vlees, groenten en noedels in een leuk, klein lokaal eettentje. Daarna rijden we door naar ons verblijf in een lodge. De kamers en de badkamer zijn bijna buiten gesitueerd, op het prachtige bed liggen bloemblaadjes en we ontvangen mooi gekleurde pantoffeltjes.

’s Morgens worden we gealarmeerd wakker: wat is dat voor doordringend geluid! De cascades in de jungle begroeten ons! Geweldig! We staan op en zien ons in een oase met prachtig uitzicht. Prachtig gelegen, op hoogte aan de voet van de Mekong, tussen de bossen (een aanrader!).

Het ontbijt met veel fruit is zeer verzorgd en uitgebreid en we kijken ons ogen uit in deze mooie omgeving. De eigenaresse vertelt ons over haar ontwerp en de bouw van de lodge van duurzaam hout. Het is adembenemend mooi! We kunnen er uren zomaar zitten en van het uitzicht genieten! De dag besteden we aan rondlopen in de stad (ook groot) en winkelen in de prachtige winkeltjes.

Tweedaagse jungletour
De gids Stone (een jonge wandelaar) en taxichauffeur halen ons op voor de tweedaagse jungletour. We kunnen onze grote koffers bij Yourantai laten en ophalen als we naar Lijiang doorvliegen.

We stappen na de taxirit richting de jungle, over in een klein busje die ons een uur rijden verder de jungle inbrengt. We stappen uit met elk een volle rugtas, omdat we na de jungletour doorreizen naar de Botanische tuinen en het hotel, dus we moeten wel extra kleding mee en schoenen. De rugzakken moesten we dus meenemen en dit was wel belastend!

Met Stone lunchen we. We eten lekkere dumplings, klaargemaakt door zijn moeder, en we beginnen aan de trekking tocht langs de Mekong rivier: door het woud, via klauterrotsen en struiken, via diep stromend water en over gladde rotsen. Ik ben 2 keer uitgegleden, en het klauteren was pittig! Door goeie samenwerking van ons drieën lukte het de eerste dag te doorstaan.

Verblijven bij de lokale bevolking
We kwamen aan in een Bulangdorpje en we gingen naar de familie waar we thuis mochten overnachten. Stone kent deze mensen. We worden ontvangen in een groot houten huis op palen. Beneden verblijven alle varkens, biggetjes, vele kippen en hanen, en staan de brommers en tractoren. Er is geen elektra, stromend water komt uit een slang met kraantje op een plateau, er is een douche achter het huis, en geen toilet. (Je zoekt gewoon een plekje in het bos!)

De vrouw des huizes start met het voorbereiden van een maaltijd, later komen ook de zoon en man thuis. Met elkaar zitten we gezellig te praten, met Stone als tolk. We genieten van de maaltijd met een drankje erbij, gestookt door de man. Respectvolle kennismaking met mensen die zo basic leven, en werken op de rubberplantages en hier dagelijks tussen 4 en 6 uur ‘s morgens voor opstaan. Een aanrader! (allen hebben een mobieltje!)

De volgende dag vertrokken we voor een wandeling door het gebergte naar ananas- en theeplantages. Dit was pittig in de hitte en een grote belasting voor onze benen, met alle fikse hellingen naar boven of naar beneden lopen. Maar we hebben het gehaald! Hierna zijn we met Stone op een regiobus gestapt richting de stad en met de taxi naar de Botanische tuinen gebracht. De Botanische Tuinen zijn prachtig! Het is er wel 20 km groot! We hebben net niet de volle bloei van waterlelies en bloemen mee kunnen maken!

De dag erna bracht de chauffeur ons via het hotel, waar we onze koffers eerst ophalen, naar het vliegveld in Xishuangbanna. We vliegen naar Lijiang.

Het oude stadje Lijiang

Een jonge taxi chauffeur wacht ons op en brengt ons naar de oude stad, van ons mag hij de popmuziek harder zetten en doet dat ook, haha. Bij het hotel worden we door Matt ontvangen, wat een attente en vrolijke jongen is hij! Matt draagt en tilt onze 2 zware koffers een lang stenen pad en trappetjes op, wat een service zeg!

Hierna verwelkomt hij ons met een heuse thee ceremonie. (Matt heeft een mooie Chinese naam die wij weer niet onthouden kunnen). Met zijn broer runnen zij het hotel (een aanrader). Bij Matt ligt een prachtige hond (zoals Hachi uit de film met Richard Gere), zij is een schat! Boven onze kamer is een prachtig terras met uitzicht. Hier kunnen we onze kleding ook uithangen aan een waslijntje.

We mengen ons onder de Naxi bevolking in de mooie oude stad Lijiang! Met zoveel leuke winkeltjes en leuke mensen, veel in klederdracht. We mogen meedansen. We kunnen er heerlijk eten en kopen er fruit. We bezoeken de oude stadskern met het waterwiel.

We hebben flink bekijks als Hollanders zijnde, de mensen zijn vrolijk en kleurrijk! Lijiang vinden wij echt een aanrader!

De volgende dag haalt Andrew ons op met eigen vervoer. Onze koffers en rugzakken gaan mee. We krijgen weer water aangeboden, het is alle dagen prachtig en heet weer.

Wij rijden naar Shangri-La en verbazen ons over hoe de Chinese cultuur die van Tibet verovert. Wegen en spoorlijnen zijn aangelegd of in aanbouw. Andrew die hier 12 jaar geleden met zijn gezin naar toe verhuisde vindt dit een onwelkome ontwikkeling. Hij vertelt ons veel over de Tibetaanse cultuur. Hij en zijn gezin houden veel van Tibet.

Tibetaanse sferen in Shangri-La

Op weg naar Shangri-La komen we langs de Tiger Leaping Gorge. We wandelen via trappen in het gebergte de Jade Dragon (met zijn 17 rotspunten lijkt het op een heuse drakenrug!) naar de kolkende Yangtze rivier, waarover een brug tussen de Haba berg en de Jade Dragon snowmountain, getuigt van de Tiger Leap (volgens de legende sprong de tijger van de ene naar de andere berg).

We verblijven in een hotel, eigendom van Neil, een actieve en sportieve Canadese man, die net als Andrew (Amerikaans) al zo’n 10 jaar met zijn gezin in China verblijft.
Een groot deel van de oude binnenstad van Shangri-La is in 2010 door een grote overslaande brand verwoest. Vandaar veel nieuwe panden van het prachtigste hout.

Het ontbijt is uitgebreid en smakelijk. We rijden met Andrew naar een groot meer waar wij gaan fietsen en later lunchen bij een Tibetaans gezin. Heel fijne dag gehad, al fietsend, babbelend en foto’s nemend. Indrukwekkend ontvangst bij het lieve gezin. De vrouw des huizes verwent ons met yak producten en melk en zij is heel lief en empathisch.

Hierna gaan we weer huiswaarts naar het verblijf. We besluiten ‘s avonds aan de overzijde te gaan eten in het restaurant. De maaltijd, het wijntje en de koffie allemaal heerlijk!

Ondergedompeld in de cultuur
De volgende dag hebben we een heel fijne dag in Shangri-La. We bezoeken diverse tempels en lopen mee met de prachtig met bladgoud bedekte gebedsmolen. En al die prachtige vlaggetjes wapperend in de wind. Het is hier heel mooi. We kijken onze ogen uit en laten ons onderdompelen in de Tibetaanse sfeer. Veel mensen, waarbij ook monniken, bezoeken deze plaats. Er zijn zoveel mooie winkeltjes met souvenirs.

Hoogtepunt is ons bezoek aan het Cultural Mandala Historic Museum. We zien het keizerlijk paleis op kleine schaal in bladgoud en de prachtig grote boeddha. We krijgen veel uitleg over alle educatie van de Lama priesters en zien heel mooie kunstwerken, prachtige eeuwenoude kunst! We hebben een heel fijne dag.

Bijkomen op Hainan

We landen in Kunming en rijden vanaf het vliegveld met een taxi naar het grote centrum, maar we worden verkeerd begrepen en staan in het grote zakencentrum. Een aardige Chinese jongeman loopt op ons verzoek mee naar de metro waar wij kaartjes kopen naar de oude stad. Leuk om met de metro te reizen! En wat een bekijks weer! We vermaken ons en hebben weer leuk contact met de Chinese mensen. En we gaan op tijd terug naar het vliegveld voor onze vlucht naar Sanya.

We worden opgewacht door een taxichauffeur en hij brengt ons naar het hotel. Wij dachten dat intiem kleinschalig betekende, maar nee dit is nog één van de kleinere hele grote hotels van 10 verdiepingen, tussen alle andere reuzen. Maar we leerden onze weg vinden en zijn zeer tevreden over de kamers, de householding, de bars en restaurants en de baliemedewerkers. Als men ons in het Engels een vraag hoort stellen, lacht men ons vriendelijk toe en men haalt een mevrouw die het Engels wel beheerst, keurig!

Onze kamer is ruim en keurig. Altijd krijgen we schone handdoeken en strandlakens. Op verzoek krijgt Iris een extra kussen en topdeck, zodat ze goed kan slapen!

Lekker eten en genieten
Het ontbijt is werelds! Groot en uitgebreid, door veel horecapersoneel heel goed verzorgd!

We kunnen via de balie een mooie deal sluiten, waardoor we tegen reductie tarief 3 keer uit eten konden in het hotel. Ook een avond genoten van een goed live optreden van een zang duo en pianist. Met het kamerpasje kunnen we via de achteruitgang het strandgedeelte van dit hotel op, we hebben hier genoten van het strand en de zee. Het is heerlijk wandelen over de boulevard met veel en kleurrijke eettentjes.

We genoten, zittend in een leuk tentje aan de boulevard van de Chinese mensen, volwassenen die helemaal ingepakt waren tegen het zonlicht, met grote hoed en een soort van Spiderman-pak, zwemband en kindertjes die het water in gaan. Wat hebben ze een plezier. Dat is zo leuk om te zien!
Ook hier wordt schoongemaakt. Zelfs de peukjes worden door schoonmakers van het strand geveegd!

Wist je dat:

• De Chinese ouders dol zijn op hun kinderen, ze dragen ze letterlijk op handen;
  • De kleintjes aller schattigst zijn;
  • Kleine  jongetjes vaak een broekje met een “spleet” dragen, dan kunnen ze zo plassen of naar de
  • toilet
  • Veel Chinese mensen en kinderen niet kunnen zwemmen;
  • De meeste Chinese dames niet door de zon gezien willen worden;
  • Ze op straat vaak met een heel mooie parasol rondlopen;
  • Ze zich tegen de zon helemaal inpakken op het strand met een soort spidermanpakken;
  • Chinese mensen ontzettend veel plezier hebben met elkaar in het water en op het strand;
  • Dit een lust is om naar te kijken;
  • Als mannen last hebben van de warmte zij hun shirt omhoog rollen tot hun oksels;
  • Dit er niet en onsmakelijk uitziet;
  • De Chinese mensen niet door elkaar praten, maar de ander eerst laten uitpraten!
  • Je de vele brommers op de weg in China niet hoort, omdat ze elektrisch zijn!
  • Ze ons als Europeaan altijd aan- en nakijken!
  • In een restaurant het bakje rijst meestal als laatste gerecht wordt uitgeserveerd!
  • Je gewoon een powernap mag doen waar je ook zit!
  • Chinese mensen gewend zijn voor te dringen in een rij (in het gangpad in het vliegtuig; In de rij voor een balie; in de winkel)