Op familiebezoek in China

Bouwstenen: Shanghai, Suzhou, Hangzhou, Lijiang, Dali, Kunming en Hong Kong
Reisduur: 19 dagen

En zo werd het China….

Het begon als een grapje. Maarten zou wellicht stage gaan lopen in Shanghai. ‘Nou, dan komen wij je natuurlijk wel een keer opzoeken’. Toen de stage doorging, hield hij ons aan ons woord. We hebben er geen seconde spijt van gehad.

En als je dan toch die kant op vliegt, moet je er natuurlijk een leuke reis van maken. Zo gezegd, zo gedaan. Met behulp van Anne van YourPlanet hebben we vorm gegeven aan onze wensen en ideeën voor ons familiebezoek in China.

Op familiebezoek in Shanghai

Natuurlijk begon onze China reis in Shanghai, op de laatste dag van de stage van Maarten. Met vier maanden stadervaring hadden wij aan Maarten onze eigen gids, maar met de georganiseerde fietstour kwamen we toch nog op plaatsen die ook voor hem nieuw waren.

Om een stad te leren kennen is een combinatie van wandelen en fietsen ideaal. Wandelend zie je veel details, maar met de fiets is de actieradius net iets groter. Vooral het bezoek aan de ‘dorpjes binnen de stad’ geven een inkijk hoe heel veel Chinezen hutje mutje in kleine kamers wonen en hun nerinkje hebben.

Shanghai is een stad van tegenstellingen en uitersten: rijke gebouwen en armzalige kleine woningen, tempels en wolkenkrabbers, elektrische auto’s en tuk tuks.

Tegenstellingen in Shanghai tijdens ons familiebezoek

Shanghai in de zomer

De aanleiding voor ons familiebezoek en China reis bracht met zich mee dat wij hoogzomer daar waren. Het was er dit jaar erg warm, meer dan 45o C  en een hoge vochtigheidsgraad. Niet ideaal voor een bezoek aan een stad, maar door het programma een beetje aan te passen en het rustig aan te doen hebben wij toch een mooi beeld gekregen. Ook kregen we heel veel bewondering voor de Chinezen die het nemen zoals het komt.

Een van de letterlijke hoogtepunten van Shanghai is de Shanghai Tower. Wij beleefden er de zonsondergang en vervolgens het langzaam donker worden. Alle gebouwen langs de Bund werden één voor één in het licht gezet. Een prachtig verlichte skyline kwam tevoorschijn. Parijs heet de lichtstad, maar Shanghai is de lichtstad van de 21e eeuw.

Via waterstadje Tongli naar Suzhou

Na drie nachten Shanghai werden wij opgehaald door chauffeur en gids voor een dagexcursie naar waterstadje Tongli. Tongli wordt niet voor niets het Venetië van het Oosten genoemd. Het is een verstild dorpje met mooie grachten waar je een boottochtje kunt maken. Maar het is er gelukkig minder druk dan in Venetië.

Onze gids wist ons een paar leuke bijzonderheden te vertellen in het Huwelijksmuseum. Als je zo’n hele dag met elkaar aan de wandel bent, komen er veel onderwerpen langs. Deze jonge vrouw schuwde niet ook haar persoonlijke verhaal te vertellen over de gevolgen van de één kind politiek van China. Dat was indrukwekkend om haar ervaring daarmee van zo dichtbij te horen.

Ontbijt in de hotelkamer in Suzhou

Ontbijt geserveerd in de hotelkamer

Vervolgens werden we naar onze volgende bestemming gebracht: Suzhou. In Suzhou hadden we, net als in Shanghai overigens, weer een geweldig mooi authentiek hotel. We kregen het ontbijt zelfs op de kamer geserveerd. Een plaatje…..

We bezochten de Humble Administrators Garden met mooie waterpartijen en verschillende paviljoens. En we hebben lekker geslenterd langs de grachtjes en over de markt.

Hangzhou

In Suzhou werden we wederom stipt op de afgesproken tijd opgehaald voor vervoer naar het station voor onze treinreis naar Hangzhou. De chauffeur liet ons pas achter nadat hij zich ervan had overtuigd dat we bij het juiste perron stonden. Dat is nog eens gevoel voor service.

Overigens gold dit gevoel voor service – met enkele kleine nuanceringen – voor bijna de hele reis. Gidsen, chauffeurs, hotelpersoneel, restaurantmedewerkers: iedereen is vriendelijk en behulpzaam.

In Hangzhou hebben we natuurlijk gewandeld en gefietst rondom het Lake. Ook bezochten we er een prachtige show Enduring memories of Hangzhou, met dans, licht en muziek op het water. Wederom waren we verbaasd over de Chinezen. Ze zitten allemaal al ruim voor tijd op hun plaatsen, maar gaan al weg als de afronding van de show nog maar net is begonnen. De Leifeng pagode – relatief nieuw gebouwd rondom eeuwenoude ruïnes – gaf ons wat inzicht in deze bijzondere cultuuruiting.

Lijiang en Dali

Met een binnenlandse vlucht gingen we vervolgens naar Lijiang. Ook al duurde de vlucht maar twee uurtjes, het lijkt of je in een andere wereld komt. Hier geen hittegolf maar aangenaam zomers weer, schonere lucht, bergen en andere kleuren en bebouwing. De ontvangst in het courtyardhotel in Lijiang was allerhartelijkst met thee en koek. Het hotel met zijn veranda is een oase.

Onze verwachting dat Lijiang een klein dorp blijkt verkeerd. Lijiang zelf is een grote stad (er is ook een vliegveld nietwaar?), maar de historische kern waar het zijn populariteit aan te danken heeft is klein. Je waant je er in een openluchtmuseum. Dit brengt met zich mee dat er veel toeristen zijn. Er zijn meer mensen die de smalle straatjes, winkeltjes en bruggetjes over het water willen zien.

De drukte omzeilen per fiets

We hebben deze twee bestemming in onze reis opgenomen, vanwege de mogelijkheid om excursies te maken en zo meer te beleven van de minderheden culturen. Met gids Steven bezoeken we vanuit Lijiang een aantal kleinere dorpen in de omgeving. Dit doen we gedeeltelijk per fiets. Hier is het aanzienlijk rustiger is dan in het toeristische Lijiang. Deze fietstocht is zeker een aanrader!

Steven vertelt ons veel over de Naxi-cultuur. Bij een bezoek aan een ‘handwerkfabriekje’ zien we wat er feitelijk wordt ondernomen om jonge vrouwen in hun eigen omgeving werk te bieden, zodat ze niet naar de grotere steden hoeven om te werken. Zo kunnen ze zelf de opvoeding van hun kinderen ter hand nemen.

Yi-bevolking bij Dali

Vanuit Dali leidt onze Nederlandse gids Henriëtte ons naar een dorpje waar het Yi-volk woont. We gaan op bezoek bij een wat oudere Chinese vrouw die ons verwelkomt om haar leefomgeving te laten zien. Ze praat honderduit over haar familie en de gewoontes in haar cultuur. De excursies brengen je op plaatsen waar je zelf niet al te makkelijk zult komen. De persoonlijke verhalen van de gidsen zijn als een toef slagroom op de – toch al lekkere – taart.

Hoteleigenaar Jim doet alle moeite om ons uit te leggen hoe we met de kabelbaan richting top van de berg kunnen. Hij verteld ons dat we daar zowel een prachtige tempel kunnen bezoeken als een mooie wandeling kunnen maken. Na stad en drukte een welkome alternatieve dagbesteding.

Via Kunming naar Hong Kong

Per ‘expressbus’ rijden we naar Kunming. De tocht duurt een kleine 6 uur en dat is niet niks, maar we vermaken ons met het voorbijtrekkende landschap. Kunming is niet een bijzondere plaats, maar voldoet als stopover voor de doorreis naar Hong Kong. Bovendien is er de mogelijkheid om het Stenen Woud te bezoeken.

Het Stenen Woud nabij Kunming

In ons gezelschap waren de meningen hierover verdeeld. Thea enthousiast, maar de anderen vonden het veel te toeristisch. We waren het er wel over eens dat de manier waarop de Chinezen dit soort attracties organiseren, van een groot organisatietalent getuigen.

Chinees toerisme bij het Stenen Woud

In de wolken in Hong Kong

Een dag later vliegen we naar Hong Kong. Daar is het ook weer warm, maar we laten ons er niet door uit het lood slaan. Ook hier weer een ‘hoogtepunt’ met de Peak Tram. Het ene moment staan we zelf in de wolken en het andere moment hebben we prachtige uitzichten over Hong Kong.

In de wolken op de Peak in Hong Kong

Wat wij erg de moeite waard vonden was ons busritje naar Aberdeen, een klein vissersdorpje op een van de eilanden. We maakten daar een tochtje met de sampan door de haven. Daardoor kregen we een blik op de vele bootjes waar soms nog hele gezinnen in een kajuit leven. Deze bootjes zijn vaak heel oud en gammel.

Tenslotte bleek het Museum of History door elk van ons gewaardeerd. Het bracht samenhang in de verschillende onderdelen van ons familiebezoek en China reis.