De andere kant van China, zonder standaard hoogtepunten

Reisperiode: 26 juli t/m 16 augustus 2017
Reizigers: Ivonne & Eric
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Chengdu, Jiuzhaigou, Langmusi, Xiahe, Xi’an, Shanghai, Huangshan en Xiamen
Reisduur: 22 dagen

De andere kant van China

Eric en IvonneDit was onze derde rondreis door China, wederom door Your Planet travel georganiseerd.

Aangezien we de standaard hoogtepunten in China (zoals de Muur, de verboden stad e.d.) al eens bezocht hadden, wilden we nu wat andere kanten van China zien.

Chengdu, maar niet naar de panda’s

Onze reis begon in Chengdu. Bij aankomst op de luchthaven ontvingen we een berichtje dat er bij ons hotel een gasleiding geraakt was bij bouwwerkzaamheden. Er was echter al een ander hotel geregeld dus werden we direct van de luchthaven naar ons nieuwe hotel gebracht. Top geregeld!

In Chengdu, niet naar de panda’s (die hadden we al gezien) maar o.a. naar het schitterende museum (ook leuk voor mensen met kinderen), een oud wijkje (met wel heel veel Chinese toeristen), en een park waar ’s avonds een soort foodmarket was.

Songpan, een kleine plaats met een gezellige sfeer

Uitzicht over Songpan bij Westgate

Vanuit Chengdu met de bus naar Songpan. Een kleine plaats met nog veel oude gebouwen en een gezellige sfeer.

Klim gemaakt naar de Westgate, van waaruit we een schitterend uitzicht over Songpan en de omgeving hadden. Tibetaanse massage gehad en iets lekkers gegeten en gedronken.

’s Avonds genoten van de mooie sierverlichting die in het kader van een jaarlijks terugkerend festival door het hele stadje was aangebracht.

Homestay bij een Tibetaanse familie

Homestay nabij Jiuzhaigou

Volgende bestemming was een homestay waar we bij een Tibetaanse familie waren ondergebracht.

Deze homestay wordt gerund door Ama. Een goedlachse Tibetaanse die goed voor ons zorgde.

De accommodatie was redelijk basic maar wel authentiek, en de hartelijkheid  die we daar mochten ontvangen, maakte het eventuele gemis aan luxe ruimschoots goed.

Huanglong en Jiuzhaigou

Vanuit hier het Huanglong National Park bezocht. Met de kabelbaan naar boven en dan een aantal uren lopend naar beneden. Een prachtige wandeling langs sprookjesachtig gekleurde meertjes, watervallen en vergezichten.

Huanglong

De dag erna naar Jiuzhaigou National Park. Ook hier weer schitterende natuur, al moest je in begin wel  de hordes Chinese toeristen die hierop afkomen even wegdenken. Maar ook hier uiteindelijk urenlang fantastisch kunnen wandelen door een betoverend mooi gebied.

(Helaas hoorden we later toen we in Shanghai zaten, dat dit gebied getroffen is door een aardbeving, enkele dagen nadat wij er waren geweest.)

Heerlijk wandelen in Langmusi

De zoon van Ama bracht ons  naar de volgende bestemming; het 4 uur verder gelegen Langmusi. Ook weer een klein overzichtelijk plaatsje met twee kloosters en een mooie omgeving waar je heerlijk kunt wandelen. Verder veel restaurantjes en winkeltjes.

Xiahe en het Labrang klooster

Xiahe lanbrang kloosterVanuit Langmusi met de auto naar Xiahe. In deze plaats ligt het Labrang klooster. Het meest Tibetaanse klooster buiten Tibet.

Hier zaten we in een hotel dat gerund wordt door een Nederlandse samen met haar Tibetaanse echtgenoot.

Dit erg gezellige hotel ligt zeer centraal.  Het Labrang klooster was op 5 minuutjes lopen.

Uiteraard hebben we het klooster bezocht en Xiahe bekeken, maar het hoogtepunt van deze locatie was toch wel het bezoek aan de Sangke graslanden.

Sangke graslanden

Zonder ook maar een andere toerist tegen te komen

Hier kon je wandelen door ongerepte natuur (zonder ook maar een andere toerist tegen te komen).

Ook het bezoek aan een nomadenfamilie was bijzonder omdat je zo een indruk kon krijgen hoe de nomaden te midden van hun jak- en geitenkuddes leven.

Xi’an, maar niet naar het Terracotta Leger

Vanuit Xiahe met het vliegtuig naar Xi’an. Daar verbleven we in een superleuke straat met allerlei artistieke winkeltjes en waar verderop op het pleintje muziek gemaakt werd en danspasjes geoefend werden.

Xi'an Park

Aangezien we het terracotta leger al bij een vorige trip bezocht hadden, richtten we ons nu op andere bezienswaardigheden zoals de moskee en de Grote Wilde Gans Pagode. Verder door de moslimwijk gelopen waar het een drukte van belang was met winkeltjes waar van alles en nog wat te koop werd aangeboden. Beetje een kermis, maar wel leuk.

Xi'an

Luxe in Shanghai

Volgende bestemming was Shanghai. Deze stad bereikten wij zeer comfortabel met de hogesnelheidstrein. Transfers van en naar stations en luchthavens verliep ook deze reis weer probleemloos.

Ons hotel lag in de Franse concessie. En onze kamer was heel ruim (twee verdiepingen en twee badkamers voor twee personen!). In de omgeving vooral veel luxe boetiekjes, maar een plek om ergens iets eten of drinken was in begin wat lastig te vinden.

Gelukkig lag tegenover ons hotel een metrostation en waren we snel, in wat later bleek, het jet set gedeelte van Shanghai (Xin Tian Di). Glaasje wijn en pilsje voor omgerekend dertig euro, ach ja : het was mijn verjaardag dus vooruit. Verder een boottocht gemaakt , over de Bund geflaneerd en het huis van Sun Yat Sen bezocht.

Huangshan en omliggende dorpjes

Vervolgens weer met de hogesnelheidstrein richting Huangshan. Daar werden we opgewacht door gids Thomas. Aardige vent, sprak ook goed Engels. Zijn rijvaardigheid was wat minder (niet gevaarlijk, eerder hilarisch). Met hem hebben het dorp Chengkan bezocht. Erg mooi met oude huizen, smalle straatjes en vijvers vol waterlelies.

Chengkan de andere kant van china

We verbleven in een hotel  in Tunxi. Een leuk, zij het toeristisch, plaatsje. Populair bij vele Chinese toeristen. Westerlingen zijn de we deze reis niet veel tegengekomen.

De volgende dag was een trip naar Tangkou gepland. Ook weer een national park (Huangshan Mountains) waar je prachtige vergezichten, rotspartijen e.d. kunt zien…. als het tenminste niet mistig is.

Naar verluidt heeft de regisseur van de film Avatar zich door deze omgeving laten inspireren. Helaas hadden wij de pech dat we dus totaal geen zicht hadden. Het regende en waaide. De Chinese weergoden waren ons deze dag niet goedgezind. Erg jammer, want dat beetje wat we af en toe konden zien was adembenemend. Gelukkig hadden we heel goed hotel!

Xiamen, de plek waar de beroemde Tulou huizen staan

Op naar de laatste bestemmingen van onze reis. Met de trein naar Xiamen en van daaruit nog een paar uur met de auto naar Yongding County.  De plek waar de beroemde Tulou huizen staan. Prachtig !!

Onze homestay was een uniek gebouw, gerund door een vriendelijke en behulpzame familie. En de tulou huizen die we bezichtigd hebben waren ook schitterend.

Tulou huis

Helaas na twee overnachtingen moesten we weg. Terug naar  Xiamen van waaruit het vliegtuig ons de volgende dag weer naar Schiphol zou brengen.

Terugkijken op een fantastische reis met weinig westerse toeristen

Al met al kunnen we weer terugkijken op een fantastische reis, waarin weer alles tot in de puntjes geregeld was.

Het was deze keer wat lastiger om je in sommige gebieden verstaanbaar te maken aangezien er maar weinig westerse toeristen komen en de kennis van het Engels van de Chinese bevolking niet al te groot is. Maar met handen en voeten en woordgidsjes en een vertaalapp op je mobiel kom je toch een heel eind.

We hebben veel gezien, veel gewandeld (terwijl we eigenlijk niet zo wandelaars zijn); zeker weer de moeite waard!!