Nog nooit zoveel indrukken, ervaringen en belevenissen meegemaakt

Reisperiode: 13 oktober t/m 8 november 2014
Reizigers: Robbert en Arjuna
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Beijing, Pingyao, Huashan, Luoyang, Zhengzhou, Zhangjiajie, Yangshuo en Hong Kong
Reisduur: 26 dagen

Half oktober was het dan zo ver. Na weken voorpret en inlees plezier konden we gaan genieten van onze eerste China-trip van ons leven! Onze reis omvatte in totaal zeven bestemmingen, waarbij we Your Planet hadden gevraagd om de accommodaties en het tussentijds vervoer te regelen. Hierbij hadden we ook een paar bestemmingen, die niet binnen jullie standaard bouwstenen vielen.

We hebben enorm genoten van deze reis. De combinatie van vastgelegd vervoer en hotels paste goed bij onze eerste China ervaring. Fijn dat Your Planet hier ook in wilde voorzien en ook meedacht bij bestemmingen buiten de reguliere bouwstenen. We hebben beide (tot op heden) nog geen reis meegemaakt waar we zoveel indrukken, ervaringen en belevenissen zijn tegengekomen.

Het is een prachtervaring geweest en we kunnen niks anders zeggen dan een warm en welgemeend ‘dank jullie’ aan Mischa en Your Planet om dit mogelijk gemaakt te hebben. Hopelijk tot snel!

Beijing (5 dagen)

Kung Fu op de Chinese Muur, China reis, individueel, vakantie, China, www.jouwchinareis.nlWe startten in de miljoenenstad Beijing. Met onze gedachten nog half in Nederland, kregen we hier gelijk een goed en warm welkom in China; chaotisch verkeer (voor onze maatstaven), roggelende en smakkende Chinezen en Chinese dames die je middels de ‘theedrink-truc’ geld afhandig willen maken. Tijdens ons verblijf in Beijing uiteraard veel dingen gezien, waaronder de vaste dingen als de Verboden Stad, de Hutongs, het Zomerpaleis en de Chinese Muur. Die laatste is absoluut niet te missen, Jianshanling. Het was er rustig, zonnig en prachtig! Een zeer fotogeniek plekje in China. Na onze culinaire ervaringen aangevuld te hebben met Peking eend, Hotpot en diverse soorten streetfood, hebben we ook nog onze culturele besef bijgewerkt door ’s ochtends vroeg een parkje op te zoeken. Niet alleen om zelf te trainen, maar ook om te ervaren hoe China wakker wordt met Tai Chi, stretchen, joggen, badminton, jianzi en zingen (schreeuwen). Prachtig begin van de vakantie!

Pingyao (3 dagen)

Pingyao, Bankiers hotel, jouwchinareis.nl, www.jouwchinareis.nl, China

De transfer was gelijk onze eerste kennismaking met de nachttrein. Een hele ervaring als nergens een herkenbaar woord Engels staat en je toch ergens een keer de trein in moet. Uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen en kwamen we na een uurtje of 13 aan in Pingyao. Omdat we hier vroeg aankwamen hadden we eigenlijk twee dagen te besteden. Wij vonden dat voldoende. Het mooie, oude deel van Pingyao is namelijk niet heel groot. Er zijn zeker mooie plekjes te vinden, zoals de Confucius Tempel, de eerste bank en het Martial Arts Museum,maar dat heb je binnen één dag wel gezien. De oude muur, waar je ook over heen kan lopen, was voor een deel afgesloten voor renovatie, dus helemaal rondlopen ging niet. Het gekozen hotel in Pingyao was overigens de mooiste van de hele reis. Die in Beijing mocht er ook wezen, maar wàt een mooi en vriendelijk plekje was het hier!

Huashan (3 dagen)

China, reizen, vakantie in China, rondreis door China, www.jouwchinareis.nl

Na de stedelijke twist van de afgelopen twee bestemmingen, werd het tijd om wat natuur op te zoeken. Een plek waar we zelf graag heen wilden, maar niet bij jullie in de standaard bouwstenen stond, was het gebied rond de (voor Taoïsten) heilige berg Huashan. We hadden de keuze gemaakt om de weg omhoog helemaal te lopen (via het zogenoemde Soldiers Path, wat inhoudt dat je behoorlijk wat steile trappen tegenkomt. Hoewel we onze twijfels hadden over het weer, klommen we uiteindelijk boven de mist uit en hadden we een prachtige dag. Zowel qua weer als uitzicht. We zijn uiteindelijk op alle vijf de bergtoppen geweest en werden zelfs nog herkend door twee Chinezen die ons ook in Pingyao zagen rondrennen. Wereldberoemd in China! Eén van de redenen om Huashan op te zoeken was uiteraard ook de beroemde ‘plank walk’. Dit is een verticale rotswand, waaraan plankjes van ca. 40cm breed zijn vastgemaakt. Voorzien van een veiligheidsharnas kan je hier ook overheen lopen; mooie belevenis!

Luoyang (5 dagen)

Shaolin Klooster, Kung Fu, China, rondreis, www.jouwchinareis.nl

Na de bergen was het tijd om af te reizen naar (de nabijheid van) de plek waar de oorsprong voor onze sport ligt; Luoyang. Aangezien we geen beeld hadden van Luoyang en voor deze stad verzuimd hadden om vooraf wat informatie op te zoeken, waren we verrast door wat we aantroffen. Luoyang is een neon-rijke, moderne miljoenenstad, terwijl wij een wat meer pittoresk beeld voor ogen hadden. Toen we het geboekte hotel in kwamen in onze reisoutfit, voldoen we ons wat under dressed. Voorzien van westerse benen onder een korte broek, liepen we een best luxe hotel binnen. Onze kamer bevond zich op de 14e verdieping, met bijbehorend uitzicht op de stad. De trips die we gemaakt hebben waren naar het Shaolin-klooster (2x) en naar de Longmen grotten. Beide zijn aanraders, waarbij de eerste onze persoonlijke interesse het meest had. Aangezien we deze trips zelf ter plaatse geregeld hadden, kwamen we met de mini-bus door afgelegen gebieden, waar nauwelijks toeristen komen. Mooie ervaring. Net als de sluipweg die de bus nam om de tolroute te vermijden. Je kan het eigenlijk nauwelijks een weg meer noemen. Na een avond ten volle mee genoten te hebben van de Chinese gastvrijheid en alcohol intolerantie, was het tijd om verder te gaan naar mogelijk de mooiste natuurbestemming van deze reis, middels een 17 uur durende treinreis.

Zhangjiajie (4 dagen)

Zhangjiajie, China, Film Avatar, bergtoppen, www.jouwchinareis.nlOok deze bestemming was door ons specifiek gewenst en geen standaard bestemming. Het gebied van Zhangjiajie is voor een groot deel de inspiratie geweest voor de film Avatar. De bergen die je hier vindt, zijn inderdaad te vertalen naar de zwevende bergen die je in de film ook tegenkomt. Ze zijn werkelijk prachtig. Echter, uitgerekend de plek waar het mooi weer mòèst zijn, was het mistig en regenachtig. De bergtoppen waren omgeven door wolken en eenmaal boven zag je dan ook vrij weinig van de mooie bergen. Echt heel erg jammer. Op de laatste dag vonden we uiteindelijk wel een plek net onder de wolken en kregen we een beeld van de dingen die we de eerste twee dagen hadden moeten missen. Ook hier veel, heel veel trappen. Toch anders dan in de bergen lopen in delen van Europa. Dat het gebied ook heel groot was bleek toen we de laatste dag gingen lopen, we namen toen een minder populaire route en zijn bijna de hele dag niemand tegen gekomen. Ook redelijk uniek in China.

Yangshuo (5 dagen)

Hoewel Zhangjiajie niet bracht wat we gehoopt hadden (puur door het weer), zijn we voldaan verder gegaan naar het meer toeristische Yangshuo. Deze bestemming bevond zich wel weer bij de standaard bouwstenen en dat was ook te zien aan het gekozen hotel. Het was weer helemaal in lijn met Beijing en Pingyao. Daarbij, we hebben in geen enkele bestemming zo lekker gegeten als hier. Dat Yangshuo wat meer toeristisch is, bleek wel aan de hoeveelheid ‘westerlingen’ die je hier tegenkomt. Wilde in andere gebieden Chinezen nog wel eens met je op de foto, hier zijn ze helemaal aan je aanwezigheid gewend. Begrijpelijk ook, want de omgeving is prachtig. De combinatie van platteland, water en bergen zorgt voor prachtige plaatjes. We zijn hier de tijd doorgekomen met fietsen, koken, Tai Chi, de fameuze lichttheatershow en een stop op West Street. Ook hier was het streetfood goddelijk, maar ook wat racistisch. De dame waar we ons eten haalde, had namelijk op de luifel staan dat Japanners niet welkom bij haar waren. Discriminatie is blijkbaar geen enkele bevolkingsgroep vreemd.

Iets wat ons ook erg is bijgebleven is een bezoek aan de lokale markt. Voor de start van de geboekte kookcursus mochten we hier een kijkje gaan nemen. Een mooie kijk in cultuurverschillen. Je vindt er namelijk alles. Alle soorten groenten en veel vis, maar ook alles waar je als Nederlander even twee keer naar moet kijken. Ganzen, eenden, duiven, levende kikkers (vers in een netje), slangen, katten en honden. Aangezien die laatste twee diergroepen bij ons een heel andere rol vervullen dan dat van voedsel, kijk je daar toch met andere gevoelens naar dan wanneer je een verse kikker ziet. Iets waar we met het nodige gevoel van teleurstelling op terug kijken is de lichttheatershow. De show is geregisseerd door de persoon die ook de opening van de Olympische Spelen in Beijing in elkaar gezet heeft. Het verhaal van de voorstelling was niet te volgen en er werd af en toe ook goed vals gezongen. We hebben in de gehele trip nergens geld uitgegeven dat het zo erg niet waard was. Dat ook de Chinezen zelf niet zo onder de indruk waren, bleek toen zij zelf ook voor het einde al vertrokken.

Hong Kong (4 dagen)

Vol indrukken vervolgden we onze weg naar onze laatste bestemming; wereldstad Hong Kong. We vlogen vanuit de omgeving van Yangshuo op het vliegveld in Shenzhen. Van daar uit moesten we met de bus naar de grensovergang, om vervolgens te voet deze ook te kruisen. Alles was vooraf al helder uitgelegd door Your Planet (Mischa), maar toch is het een grappige manier van reizen. We zijn benieuwd hoe dat gaat als Hong Kong straks een vaste HSL-treinverbinding heeft met China. Als je van shoppen houdt, is Hong Kong een walhalla. Je komt om de haverklap weer een winkelcentrum tegen. De ene nog groter en luxer dan de ander. De duurst ogende kwamen we tegen toen we ons begaven richting het op vier-na-hoogste gebouw van de wereld; het International Commerce Center. Hier kan je met de lift naar de 100e verdieping om een ongehinderd zicht op Hong Kong te krijgen, in alle richtingen. Zeker niet te missen op een heldere dag. Als tegenhanger begaven we ons ook nog naar de Temple Street Night Market. Een leuke plek als je souvenirs, schilderijen, kleding, seksspeeltjes of diensten als handlezen en waarzeggerij kan waarderen. Afdingen is uiteraard een must hier.

Iets waar we ook van onder de indruk waren is de lichtshow van de skyline van Hong Kong (deze dus wel). Veel van de gebouwen uit de iconische skyline van Hong Kong nemen hier deel aan. Begeleid door muziek wordt gedurende 15 minuten een vrolijke lichtshow neergezet. Het is gratis toegankelijk en absoluut de moeite waard. Een andere locatie waar we van genoten hebben is eveneens een plek die je niet mag missen; Victoria Peak. We zijn voor de verandering niet gaan lopen, maar hebben de Peak Tram gepakt. Deze tram brengt je in de meest directe lijn naar de top toe, met stijgingspercentages tot 27% tot gevolg. Leuke ervaring om zo in je stoel gedrukt te worden, uit het raam te kijken en een bus voorbij te zien komen op een weg die wel recht ligt.

Na ook kennis gemaakt te hebben van Michelinster-waardige Dim Sum, ons historisch besef vergroot te hebben in het Kowloon Walled City Park, de Star Ferry te hebben getest en onze verzameling kung fu wapens te hebben uitgebreid, waren onze dagen hier alweer om. Mooie afsluiter van een ontzettend mooie reis.