Waarom gaan niet meer reizen naar de natuurparken?

Reisperiode: 23 augustus t/m 14 september 2013
Reizigers: Ans en Wilfred
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Beijing, Xiahe, Langmusi, Nationale parken Jiuzhaigou & Huanglong, Chengdu, Lijiang, Tiger Leaping Gorge, Dali, Yangshuo en Ping’an
Reisduur: 23 dagen

Mischa,
We hebben een fascinerende reis door China gehad. Ik was onder de indruk van de stiptheid waarmee de reis werd uitgevoerd. Op alle plaatsen stond de gids met een naambordje, zelfs bij vertraging. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Ook alle andere aspecten van de reis (kwaliteit van de hotels, excursies etc.) was boven verwachting. Het was echt geweldig!

Het grote voordeel van het organiseren met jouw hulp vond ik de flexibiliteit waarmee het programma samen te stellen was. Achteraf snap ik dat als ik zie met welke kleinschalige lokale partners jullie samenwerken. Ik hoop dat dat in de toekomst ook zo zal blijven. Daar komt de stiptheid waarmee het programma werd uitgevoerd nog eens bovenop, dus ik kom graag bij jullie terug.

rondreizen, Jiuzhaigou, vakantie, review, China, your planet travel, jouwchinareis.nl

Sinologe Inge Jansen

De excursie met Inge Jansen was erg leuk als eerste kennismaking met China/Beijing. Doordat zij China ook vanuit een Nederlands perspectief weet te belichten krijg je een veel beter beeld. Misschien vindt niet iedereen het leuk dat je eerst een stukje met de bus moet, maar wij vonden dat juist heel leuk. Later heeft ze ons in Wangfuxing Food Street afgezet, ook heel handig.

Tibetaans Xiahe

Wij troffen het dat Wandhikar, onze gids tijdens de Sangke Graslanden excursie, erachter kwam dat er paardenraces aan de gang waren. Onze chauffeur was niet te beroerd om zijn auto door poelen, riviertjes etc. te sturen om het evenement op te zoeken. Uiteindelijk gevonden en de rest van de middag daar gebleven. Unieke ervaring. Wij vonden sowieso deze chauffeur het meest professioneel van alle chauffeurs die we hebben gezien.

Tip voor het Labrang klooster in Xiahe: Om 12:00 uur begint de ceremonie in de grote hal, echt geweldig om mee te maken. Je hebt een kaartje nodig om in het bezoekersgedeelte te mogen.

Let op: Als je de bouwactiviteit ziet in Langmusi en ook wel in Xiahe, dan vraag je je af wat dat moet worden. Nu is het nog leuk kleinschalig, maar ze verwachten echt grote aantallen (Chinese?) toeristen. Dan kunnen de hotels nog wel veel doen aan hun kwaliteit. Voor ons prima, maar wel een beetje basic.

Natuurparken Jiuzhaigou en Huanglong

De nationale parken waren fantastisch. Ik begrijp niet waarom dat niet in veel meer reizen is opgenomen. Je moet wel een beetje conditie hebben, want de hoogte speelt je wel parten. Maar in principe loop je alleen maar naar beneden. Ik was bang dat het onoverzichtelijk zou zijn en teveel voor twee dagen. Maar het is heel goed te doen. Ons guesthouse was op loopafstand van Jiuzhaigou, wij waren om 7 uur bij de ingang en dat was prima, we konden zo door, de bus brengt je – als je wilt – helemaal tot boven aan. We hebben denk ik zo’n 14 km. naar beneden gelopen. Op de uitzichtplekken is het heel druk met Chinezen maar 50 m. verder loop je weer alleen. Huanglong is iets kleinschaliger, maar nog mooier. De chauffeur vond het onzin dat we geld zouden besteden aan de kabelbaan naar boven, maar dat hebben we toch maar wel gedaan.

Provincie Yunnen (Lijiang, TLG en Dali)

Het was heel jammer dat we de Tiger Leaping Gorge niet konden doen in verband met de overstromingen. Wij spraken later twee mensen die als allerlaatste nog wel waren toegelaten en zij vertelden ons dat het wel heftig was. De excursie in Dali met Nederlandse gids was alles wat het beloofde.

Tussenstop in Kunming

Wij waren erg blij in Kunming met de chauffeur en het programma voor de paar uur die we hadden. Bij aankomst in Kunming haalde de chauffeur ons op om ons vervolgens na een paar uur weer af te zetten bij de luchthaven voor onze vlucht naar Guilin. We hadden aangegeven dat we geen tempels etc. wilden bezoeken maar meer de lokale dingen. We hadden waarschijnlijk geluk dat het zondag was: eerst naar een winkelgebied waar heel veel mensen waren, met een soort van straattheater. Maar het hoogtepunt was het Green Lake park; op heel veel plekken mensen die muziek maakten, dansten, karaoke deden.

De excursie naar Ping’an was uiteindelijk prima, maar we hebben wel even goed moeten afstemmen met onze gids. Zij wilde per se dat we om 6 uur zouden vertrekken vanwege de hitte. Uiteindelijk hebben we een briefje op haar deur geplakt dat we besloten hadden om 8 uur weg te gaan. Uiteindelijk kwamen we ‘s middags om twee uur aan in Dazhai en de temperatuur was geen enkel probleem. Het is een prachtige tocht.

De meest leuke ervaring tijdens reizen door China

Overal waar je komt, word je verwelkomt en kun je meedoen. Dat is wat wij het leukste vinden. Dat hebben we trouwens in heel China ervaren. Ik weet niet hoe fijn (of niet) het is om er te wonen; je moet wel met de corruptie etc. om weten te gaan. Maar als toerist is het zo’n prettige omgeving. Wilfred is vrij lang en iedere dag gebeurde het wel 5-6 maal dat ze met hem op de foto wilden. Maar op zo’n manier dat het heel aardig is en je tot elkaar komt. Ook in de wat kleinere stadjes en dorpjes maak je zo gemakkelijk contact, niet via de taal want dat is wel echt een barrière, maar via een soort van verstandhouding. Voor ons ook leuk om te merken dat heel jonge mensen zich ook tot je richten en contact willen maken.

Huiswaarts via Guangzhou

Aangekomen in Guangzhou konden we meteen onze bagage inchecken voor ons vlucht huiswaarts laat in de avond. We hadden dus van ongeveer 2 uur ‘s middags tot ons vertrek laat die avond de tijd om Guangzhou te ontdekken. Wij hadden er voor gekozen om met de metro naar de Qingpin markt te gaan. We hebben de metrostations opgezocht via internet (metrostation Huang sha). Pal daarnaast is een groot nieuwe winkelcentrum (met een Pizza Hut, was ook wel weer eens lekker). Vanuit hier kun je ook nog eenvoudig het Shiaman eiland oplopen, een oase van rust met koloniale architectuur. We hebben ook nog het Volkspark bezocht op de terugweg (Yuexiu Park), maar dat was vlak voor sluitingstijd dus al bijna donker en niet zo druk meer. Het was wel een heel mooi park, heel afwisselend.

Tip Guangzhou: het is heel eenvoudig om de metro te nemen, die vertrekt van de onderste verdieping van de luchthaven. Het wijst zichzelf: er is maar één lijn (lijn 3) naar het centrum. Het duurt een uur voordat je in het centrum bent. Dus je terugreis wel goed plannen en zorg er voor dat je wat kleingeld hebt voor metrokaartjes.