Yunnan: Kraanvogels en witte bergtoppen!

Reisperiode: April 2012
Jouw China reizigers: Ien en Ron (expats woonachtig in Thailand)
Vakantiebestemming: China
Bouwstenen: Lijiang, Shangri-La en Meili Snow Mountain
Reisduur: 11 dagen

Hallo Mischa,

We zijn weer terug in Nederland en hebben nog net Koninginnedag mee kunnen maken. Super Hollands.
Je snapt wel dat we genoten hebben.

Hartelijke groetjes,

Ien en Ron.

Lijiang

Kruidendokter, Yunnan, China, reizen door China, China vakantieland, www.jouwchinareis.nlNet als bij onze reis naar Beijing afgelopen november was alles weer keurig geregeld. De chauffeur stond klaar op vliegveld in Lijiang en bracht ons naar het hotel. Het uitzicht op het verlichte Lijiang was prachtig. Ze waren er daar wel trots op want ramen werden open gedaan zodat we het allemaal goed konden aanschouwen. De volgende ochtend hebben we met een gids een ontspannen fietstocht gemaakt met mooi zicht op de Jade Dragon Snow Mountain en na de lunch de beroemde kruidendokter bezocht. Heel bijzondere man; 91jaar en zo geweldig bezig met z’n taak. Konden niet nalaten wat kruiden aan te schaffen. Want kwaaltjes hebben we allemaal en wie weet helpt het.

De volgende dag Lijiang verkent. ‘s Morgens nog heerlijk rustig, zeker in de achteraf straatjes.
Toren beklommen, kon merken dat we daar hoog zaten dus niet te snel. Het uitzicht over die typische daken is prachtig. ‘s Middags kreeg ik een les kalligrafie aan geboden door het hotel. Echt heel interessant.. concentratie is alles. En ritme in je beweging met de kwast. Mooi om te doen.

‘s Avonds is Lijiang een topper voor de Chinezen. Busladingen worden over de oude kasseien uitgestrooid. Drommen mensen langs de souvenirwinkeltjes en voor de stappers zijn er legio dreunende disco’s. Ze hebben zoveel in te halen denk ik wel eens. Maar al met al het blijft het toch een heel leuk stadje met heerlijke restaurantjes aan de kanalen, al is er niet meer de sfeer van vroeger.

Diner in Meili, reizen door China, wandelen, www.jouwchinareis.nl

Op dag drie hebben we een trip naar Jade Snow Mountain gemaakt. Onze contactpersoon ter plekke had een chauffeur geregeld die ons naar het vertrekpunt van de kabelbaan bracht. Daar klampte hij iedereen aan en vroeg of ze Engels spraken. Een jong stel voldeed aan zijn eisen. Dit deed hij omdat hij zelf geen woord buiten China sprak en hij vond dat we niet warm genoeg gekleed waren (5 lagen), dus moesten we een lange jas huren en busjes zuurstof kopen. Hij kon dat zelf niet uitleggen. Zorgzaam toch!! Samen met die jongelui zijn we dik ingepakt, de spuitbus in de hand, met de kabelbaan naar boven gegaan naar 4506 meter. Nou toen ik uit die cabine stapte lustte ik wel een slokje.

Yade Dragen Snow Mountain, www.jouwchinareis.nl
Het weer zat helaas niet mee, we hebben van alles meegemaakt; mist, snijdende wind, serene rust, hagel en sneeuw. Maar we hebben op de zon gewacht en die kwam af en toe door. Wat je dan ziet is geweldig. Prachtige bergen, groenige gletsjer en sneeuw. We zijn toen nog wat hoger gegaan (we hadden toch lucht bij ons) en lekker door de sneeuw gelopen. We genoten er wel van, in zoveel jaren geen sneeuw gezien of kou meegemaakt.

Daarna zijn we door gegaan naar Shangri La. Prachtige rit en lunch in een guesthouse hoog in de Tiger Leaping Gorge. Super uitzicht en de zon scheen ! Na het eten was er werk aan de winkel. Lopen… het pad was soms smal (niet naar beneden kijken) maar prima te doen. Uitzicht op de achterkant van de Jade Snow mountain was geweldig! Aan het einde van de middag waren we beneden en de auto stond klaar. Na een tocht over de hoogvlakte vol met grote boerderijen en yaks (erg mooi) arriveerden we bij onze lodge. De kamer was prima, beneden een zitje en keukentje, boven de slaapkamer met een zee van ruimte. Het ontvangstcomité liet niets te wensen over. Vreselijk aardige mensen en we voelden ons echt welkom.

Shangri-La

Lijiang, Reizen door China, www.jouwchinareis.nlWe hadden hier twee vrije dagen en hebben de omgeving per fiets verkend. Even kalm aan want je zit toch op 3500 meter hoogte. Veel Naxi vrouwen op de markt zijn allemaal in kleurige kledij. Felroze hoofddoeken, erg fotogeniek. We hebben het klooster per bus bezocht. Bus 3 was een familiebedrijf, moeder en koters reden de hele dag mee. Het klooster Ganden Sumtseling is prachtig gelegen even ten noorden van Shangri La. Een belangrijk klooster met 600 monniken. Via een zij ingang zijn we binnen geglipt. Honderden monniken, oud en jong (kleine jochies van amper 6 jaar). Alles had een donkerrode gloed van pijen en pilaren. De mantra’s werden af en toe onderbroken door een belletje en cimbaal en dan holden de jongste ginnegappend naar buiten en haalden warm water of wat rijst. Het blijven kinderen. Jammer genoeg mag je binnen niet fotograferen. Maar we hebben het goed op de harde schijf gezet, het was geweldig. We hadden er wel de hele middag kunnen zitten maar bus 3 wachtte.

Op weg naar Meili

Gletsjer, China, rondreis, trekking, www.jouwchinareis.nl
Op dag 8 werden we ‘s morgens vroeg op gehaald door gids Ken en een chauffeur die we Casanova noemde omdat hij tegen ieder meisje iets te zeggen had. Ze vonden het leuk ook. Hij was een Tibetaan, vreselijk aardig en zorgzaam. Veel gelachen. De gids was jonger, kwam uit het zuiden en had dit baantje nog niet zo lang. Veel vragen werden uiteindelijk door C. beantwoord. We kwamen er wel uit. Onze vriend de chauffeur was met z’n oudere Mitsubishi 4WD vergroeid en al reed hij niet snel, hij was overal de eerste. De weg was adembenemend, schitterende vergezichten en een fotostop was hem nooit te veel. Hij was dol op Ron’s Nikon camera en we waren die af en toe kwijt. Het ging allemaal zo ongedwongen.

Halverwege naar Meli Snow Mountain stopte we bij een pas, 4200 hoog, maar daar stond zoveel ijskoude wind dat we bijna van de sokken werden geblazen. Maar mooi! De weg ligt hoog tegen de bergen en op bepaalde delen zie je beneden in het dal grote activiteiten waar ze tunnels aan het boren zijn. Die nacht logeren we in typisch tibetaans hotel. We hadden het koud want als de zon onder is en de wind giert, is het hier rond het vriespunt. Maar het uitzicht op de Meili Mountain was super. Onze mannen lieten deuren en ramen in de verlaten eetzaal sluiten zodat we het idee van warmte kregen. Ze kozen iets uit het menu, wat wij met vertrouwen aan ze overlieten, dus geen ingewanden maar heerlijke schotels met o.a. yak, groenten, soort zuurkool en pinda’s. En nog veel meer. Honger hebben we niet gehad.

Meili, Bergen, China, jouwchinareis.nl

Het was echt heerlijk, geheel voldaan kruipen we gekleed in bed om ons eerst te laten ontdooien door de ongeëvenaarde uitvinding, de elektrische onderdeken! Eenmaal op temperatuur, poetsen we snel de tanden en slapen vervolgens perfect. De volgende ochtend om 6 uur met de camera naar buiten om de zon op Meli Mountain te zien schijnen. Af en toe een wolk maar heel indrukwekkend, het licht veranderd bliksem snel. Meli is wel één van de meest heilige bergen in Tibet. Ieder jaar worden er meerdaagse bedevaarttochten gehouden. De berg is zelf heiliger dan de Mount Everest want deze is beklommen en Meli nog nooit. Er is vaak een poging gedaan maar velen zijn verongelukt. De piek, Pagebo Peak, is 6740 meter hoog.

Melie, China, reizen door China, individueel, vakantie, jouwchinareis.nl

Mingyong Gletsjer

Na een voedzaam ontbijt van noedels op naar de dorpsoven voor het ritueel verbranden van looftakken en meegebrachte kruiden om een voorspoedige reis af te dwingen. De soort zadeltas met kruiden wordt daarna weer prominent voor het achterraam gehangen en wij vervolgens onze weg naar de Mingyong Gletsjer. De rit met de muilezel daar is ook weer een ervaring om dat het aardige dier het nodig vindt op het uiterste randje van het ravijn te lopen terwijl er een mooi pad is. Doe je gewoon even de ogen dicht. We zitten weer op bijna 4000 meter als we lopend verder gaan om de gletsjer van nabij te bekijken. Volgens het boekje zijn hier alle vormen van ijswand tot eindmorene te zien. We vinden het weer heel erg mooi en blijven ons verbazen. De terugweg beginnen we te voet maar halverwege stappen we toch maar op, de ons volgende, muildieren want daar hebben we toch ook niet voor niks voor betaald.

Na wederom een fantastische autorit komen we dag 10 terug in de lodge in Shangri-La. Onderweg dorpen en kleine restaurantjes bezocht. Soep met compleet afgehakte kippen  kop, die ons met kraaloogjes aankijkt, gegeten. We laten de kip van de lepel terug in de pan glijden want hij draagt vast bij aan de smaak uit oma’s tijd. Een pan van zwart Naxi aardewerk, mooi en alles blijft er goed warm in.

Diner onderweg, China, reizen door China, www.jouwchinareis.nl

Al met al was het weer een geweldige, fantastische reis. Alles was fijn geregeld waar we dat nodig hadden; hotels, gidsen en auto’s. Daarnaast konden we heerlijk zelf op eigen tempo ronddwalen in de stadjes. Shangri-La is overigens nog lang niet zo druk als Lijiang. ‘s Avonds komt het hele dorp, oud (mannen met hoeden die ze ook in Zuid Amerika dragen en vrouwen in klederdracht) en jong (gasten in leren jasjes met piek haar) dansen op het plein. Allemaal in een kring en steeds dezelfde pasjes, overigens heel lastig te volgen. Waar vind je nog zo iets?!

De mensen daar zijn heel erg aardig en vrolijk. We verstaan elkaar niet maar begrijpen het wel. De lucht is fris en zuiver en het landschap overweldigend. Kraanvogels bij een meer met witte bergtoppen op de achtergrond! Snel stromende rivieren door diepe kloven. We hebben dus wel even het begin van de Yangtse, de Mekong en de Irawadi gezien. Geweldig als je weet waar ze uiteindelijk in zee stromen.

En zo kan ik nog wel doorgaan. Je snapt wel dat we genoten hebben.